Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lokálka Elinka - Bechyňka

6. 11. 2012

bechynka--nastupiste-v-tabore.jpgTuristickou zajímavostí v regionu je i lokálka, železniční trať z Tábora do Bechyně, zvaná Elinka, jindy Bechyňka.  Tato elektrická trať byla  postavená v letech 1901 až 1903 podle projektu ing. Františka Křižíka. Bechyňská dráha byla první železniční dráhou v Rakousku Uhersku, která byla od počátku stavěna i provozována jako elektrická. První zkušební jízda proběhla 1.června 1903, pravidelný provoz byl zahájen 21. června 1903. Původně byla trať dlouhá 23 km a končila v Bechyni na levém břehu Lužnice.Roku 1928 (28.10.) byl přes Lužnici otevřen bechyňský most Duha pro silniční i železniční provoz. Po železobetonovém obloukovém mostu, který je vysoký 60 m nad řekou, délky 190,5m, šířky 8,9m,  byla trať prodloužena o 1 km až do města, kde bylo vybudováno nové nádraží.

Z původního nádražíčka se stalo nákladiště. V roce 1952 byla na km 17,5 vybudována odbočka Dolina s vlečkou na letiště vojenské základny.Železniční trať má rozchod 1435 mm, sklony dosahují 36 promile, napájení je soustavou stejnosměrného napětí 1500V. V roce 1938 bylo při rekonstrukci napájení změněno na dvojvodičové a trolej byla zavěšena místo dřevěných na ocelové sloupy.Elektrickou energii vyráběla elektrárna v Táboře u řeky, pomocí 3 dynam poháněných parními stroji. V roce 1929 byla táborská elektrárna propojena s celostátní rozvodnou sítí. Dopravu na trati řídí dirigující dispečer.Mezi Táborem a Bechyní je 11 zastávek ČD. V Táboře je nástupiště před staniční budovou.Prodej jízdenek je zajišťován pouze v koncových stanicích Bechyně a Tábor. Cestující z nácestných zastávek odbavuje průvodčí vlaku.Původně dopravu zajišťovaly dva elektrické motorové vozy od smíchovské firmy Ringhoffer, elektrovýzbroj dodala karlínská firma Křižík, motory navrhoval Fischer-Hinnen.Zajímavostí bylo vybavení vagonů osvětlením, topením, přenosnými telefony a bleskosvody na střechách vagonů.Později byly na tuto a vyšebrodskou trať dodány 2 elektrické lokomotivy řady E 423.0, z nichž první se dochovala jako muzejní exponát, 4 elektrické lokomotivy E 436.0,  jedna se dochovala jako muzejní exponát), 4 lokomotivy E422.0 a 6 lokomotiv E 426.0.Do roku 2010 byly pro osobní vlaky na trati vyhrazeny tři elektrické lokomotivy řady 113, z nichž v běžném turnusu byly využity dvě, třetí byla rezervní. Za lokomotivou byl zapojen jeden vůz řady BDs a jeden vůz řady Bdt. Od grafikonu 2011  je osobní doprava většinou vedena nezávislou motorovou trakcí soupravou Regionova.Na trati jsou pořádány občasné nostalgické jízdy i historickým elektrickým vozem.Asi většinu cestujících na trati tvoří výletníci, turisti, cyklisti, houbaři, chataři a chalupáři.

Mezilehlé zastávky na trati jsou výchozím místem pro turisty i cyklisty.

Horky u Tábora – značené turistické cesty směr Tábor, řeka Lužnice, Harrachovka, ZOO Větrovy, bývalá rozhledna Hýlačka, Sezimovo Ústí. Pro cyklisty nástup na cyklotrasu směr Lom, Želeč, Hlavatce s řadou odboček.

Malšice – značené turistické cesty směr k řece Lužnici, Příběnice nebo Stádlecký most. Pro cyklisty směr Lom, Planá, Stádlec , nebo směr Želeč, Hlavatce, Roudná.

Čenkov – pro cyklisty nástup na cyklotrasu směr k řece Lužnici, Stádlec, na druhou stranu směr Želeč.

Třebelice – značená turistická trasa k řece Lužnici na zříceninu hradu Dobronice s pokračovaním podle řeky Tábor nebo Bechyně.

Bechyňská Smoleč – značená turistická trasa kolem přírodního parku Černická obora. Cyklotrasa směr Bechyně a na druhou stranu Sudoměřice u Bechyně, Soběslav.

Sudoměřice u Bechyně – stejné možnosti jako v Bechyňské Smoleči.

Bechyně zastávka – přes most Duha do města Bechyně. Cyklotrasa na opačnou stranu vede směr Hodonice, Březnice.

bechyne-pohled-od-reky-k-zamku.jpgBechyně – ve městě snad stojí za připomenutí nám.T.G.Masaryka s kostelem sv.Matěje, zámek, městské lázně,  synagoga, Františkánský klášter, pomník F.Křižíka, hasičské a turistické muzeum. Z centra vede značená turistická trasa  proti proudu řeky Lužnice směr Dobronice,  Stádlecký most, Příběnice, Tábor.  Po proudu řeky pokračuje  značená turistická trasa přes visutou lávku nad řekou směr Koloděje, rozhlednu Semenec do Týna nad Vltavou. Po značené cestě je možné navštívit přírodní památku Židovu strouhu nebo na opačnou stranu kapli  v lokalitě poušť sv. Marka, u říčky Smutná, která se vlévá do Lužnice. I cyklistům se zde nabízí trasy čtyřmi směry.