Jdi na obsah Jdi na menu
 


Na 15. poledník a dál

1. 6. 2014

Třídenní výpravu provázelo od samého počátku nepříznivé deštivé počasí. Navštívili jsme městskou památkovou rezervaci a státní zámek na-15.polednik-a-dal---zamek-jindrichuv-hradec.jpgJindřichův Hradec, národní kulturní památku, původně hrad ze 13. století, ležící na soutoku Nežárky a Hamerského potoka. Prošli jsme mostem mezi přilehlými zámeckými rybníky Malým a Velkým Vajgarem. Rozlehlý rybník asi 45 ha, starý asi tisíc let, byl kdysi součást opevnění s padacím postem. Překročili jsme 15. poledník východní délky, který udává středoevropský čas.Promočeni hustým deštěm zasedli jsme v krčmě u 15. poledníku. Zastávkou byl i Památník letců na nábřeží Vajgaru, připomínající letecké souboje z r. 1944 nad Jindřichohradeckem mezi Luftwaffe a USA AF. Je vzpomínkou i na piloty RAF, rodáky z místního kraje.

Úzkorozchodná železnice JHMD.Do roku 1998 majetek ČSD. Samostatnéna-15.polednik-a-dal---podvalnik-pro-jhmd.jpg nástupiště před nádražím ČD Jindřichův Hradec. Vlaky odtud odjíždějí  dvěma směry . Trať 228 do Obrataně a trať 229 do Nové Bystřice. Prohlédli jsme si odstavené lokomotivy, vozový park a podvalníky pro přepravu normálně rozchodných vozů.Naše cesta vedla na Českou Kanadu. Vláčkem po trati z roku 1897, rozchodu 760 mm, 33 km do Nové Bystřice. Viděli jsme tříkolejovou splítku 760mm/1435 mm a potom úzkorozchodnou odbočku do Obrataně a následně odbočku, trať do Jihlavy.

Kaproun je železniční zastávka na trati JHMD v km 22,306. Poutní místo. Součástí je informační tabule, kamenná mohyla a ohniště z roku 2000. Místo připomíná českého velikána Mistra Járu Cimrmana. Zde uprostřed lesa a v noci byl v roce 1900 vyhozen z vlaku, protože neměl jízdenku.U ohniště si Mistr hřál prostydlé údy, poté co se probral z mdloby. U mohyly samotné je pak otisk mistrových zad.Marně hledáme v okolí jakýkoliv kámen, který bychom mohli přiložit na jeho slavnou mohylu.

na-15.polednik-a-dal---nova-bystrice-nadrazi-jhmd.jpgNová Bystřice, konečná stanice na trati, 600 m n.m. Nádraží bez výpravčího, žádná pokladna, žádný zřízenec dráhy. Zde, přímo v nádražní budově JHMD, máme zajištěno ubytování. Paní s klíči přijela autem a čeká u zadního vchodu do nádražní budovy. Asi bývalý byt přednosty, rekonstruovaný na ubytovací apartmán, máme v patře.Je to pěkně vybavené,kuchyňka, ložnice, teplo, teplá vody.Dáváme sušit věci a jdeme hledat hospodu.