Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nová Bystřice, Slavonice

17. 6. 2017

01-dscn1977.jpgNáš turistický autobus měl první zastávku v obci Děbolín u Jindřichova Hradce.Opětovně jsme navštívili místní rozhlednu Rýdův kopec, 33 m vysokou ,se dvěma schodišti, dvěma rohy a údajně výhledem směrem k Německu i přes sto kilometrů.

 

V další zastávce Nové Bystřici, která leží v České Kanadě, téměř na hrnici s Rakouskem jsme zastavili na nádvoří staré továrny, kde sídlí první a největší muzeum amerických předválečných automobilů. 06-dscn2015.jpgPan majitel nás provedl expizicí, která představuje dobu, kdy dělaly automobily první krůčky na americkém kontinetu, dobou ohromných karoserií, velkoobjemových motorů a legendárních strojů.V šesti sálech vystavuje vozy 20 a 30tých let, 50 a 60tých, 70tých let značky Buick, Dodge, Studebaker. V pátém sálu Fordy od roku 1912. Ve sbírce legend je i sovětský Moskvič 403 a československé auto Spartak z roku 1957.

08-dscn2028.jpgNedaleko Nové Bystřice jsme navštívili lesní hotel Peršlák, původně sídlo celnice, finanční stráže a PS. Před branou stojí kámen republiky s vytesanými historickými českými a německými nápisy ( „Naše je a naše zůstane 1938“ - „Bis wir kamen 1938“ - „Pravda vítězí“). Prošli jsem i místní stezku k nejsevernějšímu hraničnímu bodu Rakouska.

Zastávkou na trase výletu byly i Slavonice se svým podzemím a pevnostní areál z roku 1938. V hornické haleně a gumovkách jsme prošli část podzemních odvodňovací chodeb pod historickým jádrem města. Ve velice úzkých a stísněných chodbách plných vody jsem několikrát lezli téměř po čtyřech. Nepředstavitelná situace byla, kdyby se někdo z návštěvníků v té úzké chodbičce zašprajcoval.

 

23-dscn2066.jpgPevnostní areál na okraji Slavonic, který vznikl před 2. světovou válkou, tvoří řada „řopíků“ vojenských pevnůstek, bunkrů. Jeden z nich s dobou výzbrojí a výstrojí jsme navštivili.Vyzkoušeli jsme bunkrový periskop, kulomet i ostatní zbraně a zařízení.

29-dscn2083.jpgDalší cesta s částečným využitím autobusu vedla na železniční zastvku Kaproun na trati JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. V okolí zastávky je několik artefaktů na památku světoběžníka a vynálezce Járy Cimrmana, který zde byl údajně vyhozen z vlaku. Mezi památky na fiktvní postavu patří kamenná mohyla, ohniště, památný strom a pověstná Cimrmanova houpačka na které si v mládí přiskřípnul svého pindíka.

Autobusem jsme popojeli asi 2 km a vypravili se na nejvyšší bod dscn2091.jpgČeské Kanady, kopec Vysoký kámen (738m n/m). Na vrcholu je mohutné skalisko a na nejvyšší skále sloup vyznačující triagulční bod z roku 1922, původně to byl kamenný obelisk.

Poslední zastávkou byl Kunžak a prohlídka technické památky, kašny z roku 1665 která je vytesána z jednoho žulového bloku a stojí na náměstí za školou. Potom následovala už jen cesta směrem k Táboru.