Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vlak smrti

26. 1. 2015

Na podzim roku 1944 vstupuje Rudá armáda do Polska obsazeného německým vojskem.Východní fronta se blížila ke koncentračnímu táboru Osvětim - Březinka (Auschwitz - Birkenau) a pobočným lágrům. Nacisté proto stěhují koncentrační tábory z východu na západ, přesouvají vězně do jiných koncentráků dál od fronty. Desetitisíce vězňů byly vyhnány na pěší pochody smrti nebo převáženy v otevřených železničních vozech. Bez jídla, vody, v nuzném roztrhaném vězeňském oblečení, často i bosí,byli na cestě řadu dní ve vysokých mrazech, větru a sněhu. Tisíce vězňů během těchto pochodů a transportů smrti zahynuly nebo byly zastřeleny.

 Počátkem roku 1945 začaly  projíždět Moravou a Čechami vlaky s vězni koncentračních táborů od válečné fronty z Polska do jiných táborů v říši, do Mauthausenu, Buchenwaldu, Dachau a dalších.

Dne 12. ledna 1945 zahájila Rudá armáda útok, velkou sovětskou zimní ofenzívu, viselsko - oderskou operaci. Sovětské tankové armády a mechanizované sbory postupovaly denně 45 - 70 km.

Ve dnech 17. - 21. ledna vedení německého koncentráku Osvětim a  pobočných táborů evakuovalo směrem na západ okolo 56 000 vězňů v pochodech a transportech smrti.

Dne 27. ledna 1945 osvobodila Rudá armáda nejznámější koncentrační tábor Osvětim - Březinka (Auschwitz – Birkenau)  a v něm asi 9 tisíc přežívajících vězňů.

Několik  vlaků s vězni koncentrační táborů projelo i po trati Praha, Benešov, Tábor, České Budějovice. První transport je zaznamenán  na této trati začátkem ledna 1945. Děsivé a nejhrůznější zprávy jsou o transportu vězňů ze 17. ledna 1945 z koncentračního tábora Osvětim. Vlak smrti jel po trase Gliwice, Rybnik, Suchdol nad Odrou, Olomouc, Česká Třebová, Praha, Tábor, České Budějovice, Horní Dvořiště , cílová stanice Mauthausen u Lince.

Vlak s vězni přijel do Tábora 25.ledna 1945 v pět ráno. Byl sestaven z 37 nákladních vozů uhláků, v zadní části vlaku byly ženy.V otevřených vozech  bylo přes dva tisíce vězňů. (Některé zdroje uvádí, že transport měl 54 otevřených vozů, ve kterých bylo stěsnáno na 6000 vězňů). Zoufalí, hladoví, žízniví a   omrzlí, cestou umírali.  Ti, kteří týrání nepřežili, byli vyhazováni z vlaku. Pokus o útěk  likvidovali stráže střelbou. Přes Meziměstí nad Nežárkou (Veselí n/L) pokračoval vlak v cestě na České Budějovice, Velešín, Kaplice, Omlenice, Horní Dvořiště. Vězeňský vlak smrti, plný žalostných bezbranných lidských trosek, je  zastaven v rakouském Pregartenu. Koncentrační tábor Mauthausen je přeplněn. Dvacátého šestého ledna 1945 se transport vrací do Českých Budějovic. Vlak číslo 10171 s vězni různých národností, Belgičanů, Poláků, Holanďanů a Francouzů byl přesměrován do německého koncentráku Oranienburg asi 25 km od Berlína. Apokalypsa vlaku smrti pokračuje. Z vlaku vykládají mrtvé, stráže střílejí umírající a uprchlíky. Kolik bylo dovezeno živých vězňů do Oranienburgu a jaké byly jejich další osudy, se neví.

vlak-smrti.jpgV obci Omlenice u Českého Krumlova byl 16.7.1961 odhalen Památník obětem transportu smrti ze dne 25. – 26. ledna 1945. Úpravu památníku navrhl akademický sochař František Kratochvíl z Prahy. Památník byl obnoven OÚ Omlenice v roce 1999.

Vlak smrti z Osvětimi nebyl ničím ojedinělým. Podobné evakuační transporty vězňů,  pěší  nebo po železnici, probíhaly až do úplně posledních dnů konce 2. světové války v květnu 1945.

Nacisté před postupujícími spojeneckými vojsky, Rudou armádou z východu,  ze západu americko britským vojskem, vyklízeli koncentrační, zajatecké a pracovní tábory.

 Záznamy z Benešova u Prahy  uvádí 23.1.1945 transport holandských zajatců, 25.1.1945 vlak smrti z Osvětimi, 30.4.1945 devadesáti vagónový transport z Terezína.

Sonderlager v Bystřici u Benešova,  ve kterém bylo asi 1500 vězňů, byl rozpuštěn teprve 4.5.1945.

Asi 3000 lidí prošlo pobočkou koncentračního tábora Flossenbürg ve Vrchtových Janovicích.

Dne 1. května 1945 zastavil na nádraží v Olbramovicích vězeňský transport s asi 3500 vězni z Terezína, který směřoval do tábora Dachau. V železniční stanici Olbramovice měli být do vlaku přibráni vězni z tábora ve Vrchotových Janovicích. Na olbramovickém nádraží bylo ve dnech 3. a 6.5. 1945 zastřeleno vězňů z tohoto vlakového transportu. Vězni pocházeli ze SSSR, Polska, Maďarska a Francie.

Pracovně výchovným táborem v Plané n/L. prošlo 3500 až 4000 uprchlíků z totálního nasazení v Německu.  Rudá armáda tábor osvobodila 10.5.1945.

sobeslav--pomnik-obeti-vlaku-smrti-leden-1945.jpgZáznamy obcí podle tratě číslo 220 v jihočeském kraji uvádí hrůzné počty obětí, vězňů zastřelených a mrtvých z transportů smrti na konci války v roce 1945. Snad na všech hřbitovech podle tratě od Chotovin, přes Tábor, Soběslav, Veselí n/L., Ševětín, České Budějovice, Velešín, Kaplice, Horní Dvořiště, Český Heršlák jsou uloženy ostatky obětí vlaku smrti z roku 1945. Jen na území jižních Čech se uvádí asi 300 obětí zrůdného transportu.

Tento příspěvek je vzpomínkou na 70. výročí konce tragédie, která skončila až 8. května 1945, kapitulací Německa.  Události, která se dotkla i malé jihočeské osady Řevnov v okrese Tábor.